Egészség

Miért egészséges a savanyúság?

Hét dolog, amit a savanyúságokról eddig nem tudtál

Az erjesztett ételek, mint például a savanyú káposzta vagy a japán kimchi már nem számítanak újdonságnak, évszázadok óta ismerjük őket.

Azon népek számára, akik modern kemikáliák és hűtőszekrény nélkül élnek, az ételek erjesztése bevett szokásnak számít, amivel nem csak az ételek tartósságát hosszabbítják meg, de számos egészségvédő és javító tulajdonsággal is felruházzák azokat.

Az elmúlt évszázadokban az erjesztett élelmiszerek lassan eltűntek a tányérunkról és felváltották őket a pasztörizált ételek, amikből viszont a hőkezelések során eltűnt a tápanyag, így manapság már tápanyagban szegény élelmiszereket fogyasztunk többnyire. De nem csak a tápanyagokat vesznek el ezen folyamatok által, hanem a jótékony baktériumok is, amik pedig emésztési problémákhoz és a pro-biotikus egyensúly felborulásához vezetnek.

Íme néhány tudnivaló az erjesztett ételekről, ahol nem csak a pozitív tulajdonságaikról számolunk be, de adunk néhány tippet, hogy miként lehet beilleszteni a mindennapos étrendünkbe.

Az erjesztett élelmiszerek segítenek leküzdeni a betegségeket.

Az immunrendszerünk 7O-8O százalékban a beleinkben található. Ha nem táplálkozunk megfelelően, kialakulnak bizonyos hiányokból eredő betegségek, túlzott mennyiségben jelennek meg a rossz baktériumok, könnyebben alakulnak ki fertőzések, illetve megjelennek az irritábilis-bél szindrómára jellemző tünetek, mint például puffadás, hasmenés és székrekedés. A megoldás pedig egyszerű lenne: fent kell tartani az egészséges egyensúlyt a beleinkben.

Fogyasszuk őket naponta legalább kétszer.

A beleink támogatása miatt próbáljunk meg legalább naponta egyszer vagy kétszer erjeszt élelmiszert fogyasztani. Dobjunk erjesztett zöldségeket a salátánkba, fogyasszuk köretként húsok mellé, fogyasszuk őket önmagukban, vagy ha elég bátrak vagyunk, dobjuk bele a reggeli turmixunkba őket. Én reggelente például imádom a savanyú céklás – erdei gyümölcsös turmixomat, érzem, hogy feltölt energiával és jót tesz az emésztésnek is.

A savanyúságok pénztárca barát élelmiszerek.

Az erjesztett élelmiszerek hónapokig elállnak a hűtőszekrényben, sokáig nem romlanak meg, így nem dobunk ki pénzt az ablakon. Ha nem szoktál házilag savanyúságokat készíteni, nem kell aggódni, már a szupermarketekben is lehet tartósítószer mentes savanyúságokat kapni. Picivel ugyan drágábbak, mint a tartósított társaik, de sokkal egészségesebbek, megéri egy kicsivel többet kiadni értük. Ráadásul a savanyúságoknak kiváló íze is van, ehetjük akár minden nap a főétkezésekhez tészta, kenyér és krumpli helyett.

Az erjesztett élelmiszerek kiváló munkát végeznek.

Sok étellel szemben a savanyúságok nem csak „ülnek” a hasunkban és csorognak lefele a többi kajával. A savanyúságok a bennük található baktériumoknak köszönhetően elvégzik a piszkos munkát. Kicsit megsürgetik az emésztő-rendszerünket, elősegítik az enzimek kibocsátását, ezzel pedig serkentik az emésztést és az anyagcserét. Az enzimeknek köszönhetően több tápanyagot tud a szervezetünk kivonni az ételekből és segíti azok felszívódását. A savanyúságok ráadásul az emésztés elősegítésével megelőzik a puffadást.

Csináld magadnak otthon.

A savanyúságokat könnyedén elkészítheted otthon is, semmi ördöngösség nincs benne, ráadásul olcsó is. Nagyjából az összes zöldséget lehet savanyítani, csak van 1-2 fajta, amit jobban mint a többit. Rengeteg blogon lehet találkozni a recepttel. Semmi más nem kell hozzá, csak a kiválasztott zöldség, só, víz és egy meleg hely, ahol 1-3 héten keresztül érleljük.

Hogyan válasszunk okosan?

Ha mégis úgy döntesz, hogy a boltokban kapható savanyúságot választod, érdemes néhány dolgot megnézni a csomagoláson, ugyanis ne feledjük: a célunk az, hogy minél egészségesebb legyen.

  • Csak hűtött savanyúságot vegyél. A fontos organizmusok elpusztulnak melegben, így csak a hűtött változatban találhatók meg kellő mennyiségben, tehát mindig a hűtőből válasszunk.
  • Világosan fel lesz címkézve, hogy „savanyú…”, így nem lesz nehéz megtalálni a boltokban.
  • Ne válassz pasztőrözött savanyúságot. Amin azt a feliratot látod, hogy pasztőrözött, abban már valószínűleg alig maradtak mikroorganizmusok.
  • A savanyúság és a befőtt teljesen más. A befőttnél csak cukros vagy sós vízben, esetleg ecetben állnak a dolgok, nincsenek erjesztve.
  • Lehetőleg vegyél organikus savanyúságot. A piacokon és a termelői piacokon mindig kiváló minőségű és egészséges árut lehet kapni. Ne érjük be mással.

Mik is a klasszikus erjesztett termékek?

Vigyázat! Magyarországon a savanyúságok közé soroljuk az ecetes céklát, csemegeuborkát és az ecetben úszó alapvetően savanykás zöldségeket, pedig ezek nem erjesztéssel (fermentálással) készülnek.

Amikkel találkozhatunk, mint igazi savanyított termékek azok a következők: cékla, retek, paradicsom, fokhagyma, zöldborsó, kovászos uborka és savanyú káposzta.

A savanyított termékekhez tartoznak a közkedvelt tejtermékek is, mint például a joghurt, a kefir és néhány sajtféle.
A tejterméket kerülők számára pedig kiváló alternatíva lehet a savanyított kókusztej.

Szintén a savanyított termékekhez soroljuk a tofut és a szójaszószt, de én ezeket nem ajánlanám, ugyanis a szójababot a legtöbb helyen genetikailag módosítják, így kifejezetten egészségtelen lehet számunkra.

Forrás: bioheal.hu